Sådan kommer du i dit livs form

Når man starter med at træne, vil de fleste gerne i deres livs form. Som nybegynder kan det være svært at finde ud af hvad man skal gøre for at komme i form, og er det i god kondition eller vil man gerne have lidt mere muskel på kroppen, så prøver vi her at sætte nybegynderen ind i hvordan man vil kunne starte.

god-form

Løbetræning

En af de mest udbredte motionsformer er løbetræning. Hvis man vil starte med at løbetræne, kræver det først og fremmest et par gode løbesko. Find sammen med den dygtigste sportsbutik i har i nærområdet de sko der passer bedst til dig, så er du godt i gang. Bor du i nærheden af en løbeklub vil det være en rigtig god ide at tage ned og løbe med dem, hvis du bare er interesseret i at få løbet lidt motionsløb engang i mellem. Er du mere interesseret i at få nogle hurtige tider, enten på sprintdistiancen eller den helt lange maraton, eller noget der ligger midt imellem kan det være en god ide at tage ned i den lokale atletik klub og blive sat ind i nogle skemaer og programmer, og eventuel få noget løbeteknik træning, da det både for den korte og eksplosive løber på 100 m, gælder om at kunne producere så meget kraft med sin teknik så gælder det m at have god løbeøkonomi for langdistanceløberen.

Man vil tit og ofte få langt mere ud at følge specifikke træningsprogrammer, hvis man løber for at slå tider mm.

Styrketræning

Mange tager ned i det lokale fitnesscenter et par gange om ugen for at prøve at få en lidt pænere krop med et muskuløst udseende. Men mange spilder meget af deres tid, da de ikke træner særlig effektivt. Som nybegynder vil jeg helt klart anbefale at man tager ned i den tætteste styrkeløfter- eller vægtløfterklub og få nogle af de meget kompetente mennesker i disse til at hjælpe en med at lære den basale teknik i de store hovedøvelser som er vigtige at kunne, for at få noget ud af sin træning. Kender man en, man ved har rigtig styr på træningen og teknikken deri, kan man selvfølgelig også spørge vedkommende pænt om de vil hjælpe en i gang.

Selvom man ikke har planer om at stille op til nogle konkurrencer, vil denne tekniklæring fra start give en rigtig god indgangsvinkel til ens træning, da den vil være meget mere effektiv og også skadeforebyggende i den forstand, at man ikke laver øvelsen med incitament til at blive skadet.

Derudover ville jeg som nybegynder følge nogle af de nybegynder programmer der findes derude, eksempelvis Starting Strength af Mark Rippetoe, eller en af de andre gode nybegynder programmer med god lineær programming, som der tit er tale om for nybegyndere. En anden måde at få en god start, kunne være at finde en dygtig personlig træner i ens område.

Jeg ville meget hellere tage i den lokale træningshule og få råd til start, end at spørge receptionisten i et hvilket som helst kommercielt fitnesscenter. De er tit og ofte bare ansat til at stå der og har ikke særlig meget træningserfarings selv, så gør dig den tjeneste at få ordentlig hjælp fra start.

Cykling

Cykling som motion er især populært her om sommeren i Tour de France tider, men er faktisk en god motionsform året rundt. Køber du dig en god og lækker racercykel, med passende klikpedaler og en smart hjelm er du klar til at køre de danske landeveje tynde. Find dig et par cykelkammerater, eller tag ned i den lokale motionscykelklub og giv dig til kende, så kan du få mange gode timer til at gå på cyklen derude.

Om vinteren kan du evt. have en god motionscykel at køre på, hvis du er blevet rigtig bidt. Vil du tage det steppet over dette, kan du investere i en hjemmetræner hvor du kan bruge din egen racercykel på, så du også følger du får noget for din investering i cyklen om vinteren. Disse hjemmetrænere kan sammen med dine cykel kammerater indrettes til et hyggeligt cykelskur, hvis en har en stor nok kælder hvor i kan være fælles om jeres vintercykelprojekt.

Vi håber i tager kampen op mod motionen, ligegyldigt hvilken form for motion, så i kan komme i jeres livs bedste form, hvad enten du træner for god kondition, stor muskelmasse eller stor styrke.